Pascal er nok mer kjent for sitt arbeid med lufttrykk og vakum og derfor har han fått navnet sitt på måleenheten for trykk. Det går 101 000 Pa eller 1010 hPa for å angi luftrykket denne sommerdagen der jeg sitter i Tvedestrand og skriver dette.
Men det var ikke hans fysikk eller matematikk jeg var ute etter, mens hans “Tanker”. Den inneholder mange dype iaktagelser av menneskets natur. Hovedtemaet er hans forsvar for kristen tro. Pascal er bare en av mange naturvitere som har vært opptatt av det. Fra Kepler, Pascal, Maxwell og til vår tids Francis Collins, lederen av prosjektet for kartlegging av menneskets genom, går det en linje gjennom historien av forskere som forente vitenskap av høy klasse med en tro på en skaper. Slike forskere er det selvsagt også på norske universiteter. Det første jeg får ut av å lese Pascal er derfor en støtte til min mistanke om at den påståtte konflikten mellom vitenskap og religion er langt mindre enn mange vil ha oss til å tro.
Pascal er opptatt av hvor lett vi innbiller oss ting, og at dette er en bedragersk evne. Han snakker om at vi kan tro at det er forstanden som styrer oss, men egentlig er vi ganske irrasjonelle. Her er et ofte gjengitt sitat:
Forskning handler jo bl.a. om sannhet, og alle som har lest gamle verk innen sitt felt blir slått av hvor mye halvriktig eller til og med galt som står der, ofte sterkt farget av sin samtid. Vi unnskylder dem med at de er barn av sin tid, men Pascal minner meg om at mitt arbeid en dag vil bli betraktet på samme måten, hvis det i det hele tatt blir husket.“Sannhetens to hovedstøtter, forstanden og sansene, ... , bedrar hverandre gjensidig”. (§ 83 i Pascals Pensées)