16 oktober 2025

En katedral som vitner om enhet mellom tro og vitenskap

Vestveggen til katedralen i Chartres. Foto Sverre Holm
På et besøk til katedralen i Chartres for et par år siden var jeg på utkikk etter spor etter den filosofiske skolen der. Bygningene er borte, men jeg fant spor i den flotte vestveggen fra ca 1140, som vist i bildet.

En viktig person var Guillaume (William) de Conches (ca 1080-1150). Han var blant dem som formulerte tanken om at en aktiv og handlende Gud kunne forenes med ideen om at naturen oppfører seg rasjonelt. Han avviste en deistisk Gud som trakk seg tilbake etter at skapelsen var ferdig. Men han var heller ikke med på tanken om en Gud som detaljstyrer alt. Det er to grunner til at noe skjer i følge ham:

  • Den primære grunnen er Gud, den uskapte, den eneste som eksisterer i seg selv. Han er ikke først og fremst en årsak i tid, en som sparket i gang f.eks. Big Bang ved etableringen av universet. Den primære grunnen går enda lenger; Gud er rett og slett opphavet til at noe i det hele tatt eksisterer.
  • Hvordan skjer så ting i naturen? Jo, ved de regelmessighetene som uttrykker at naturen hele tiden handler på samme måte. Dette er den sekundære årsaken, og det som kan utforskes med naturvitenskap. Guillaume understreket at Gud er trofast og ikke lunefull, og derfor står disse lovene fast. Det gjorde det meningsfullt å utforske naturen.

Tilbake til Chartres, der vestveggen, eller den kongelige portal, er tredelt med Kristus sentralt i midten. Der er han på tronen med de fire evangelistene og de tolv apostlene rundt seg sammen med profeter og de 24 eldste fra åpenbaringsboken. Det viser nådens eller åpenbaringens viktige rolle.

De to sidefløyene er fulle av symbolikk som får fram den filosofiske skolens budskap om enhet mellom tro og tanke, og mellom det intellektuelle og det manuelle arbeidet. På venstre side er det uenighet om det er Jesu himmelfart eller hans eksistens fra evighet av som er avbildet. Det interessante er at det rundt Kristus er arbeidere som gjør en jobb svarende til hver av de tolv månedene sammen med de tilsvarende stjernetegnene. Det symboliserer tiden på jorden og den kosmiske tiden.

I februar sitter man bare inne og varmer seg, i mars er det beskjæring av vinranker, i juni slår man graset til fôr, i august er det innhøsting av korn og i september druer. Det er verdt å merke seg at sesongene og månedene ikke er idealisert til å være slik de var i Israel på Jesu tid, men slik det er her og nå i det landskapet der katedralen står. Alt manuelt arbeid er verdsatt. Når Gud «bøyde seg ned» og ble menneske, er alt menneskelig kommet under Guds velsignelse. 

På høyre side er jomfru Maria, som katedralen er viet til, og Jesu inkarnasjon. Rundt er symboler for de sju boklige lærdommer representert ved kvinner, sammen med statuer av representanter for hver av dem:

  • Det er trivium – de tre – som er dialektikk representert ved Aristoteles (4. århundre f. Kr.) og retorikk ved Cicero (1. århundre f.Kr.). Man er litt usikker på hvem som representerer grammatikk, men det er enten Donatus (4. århundre) eller Priscianus (6. århundre).
  • Så kommer kvadrivium – de fire: Geometri og Euklid (4. århundre f. Kr), aritmetikk og Boëthius (6. århundre), astronomi og Ptolemaios (2. århundre) og til slutt musikk og Pythagoras (6. århundre f. Kr).

Bare to av disse lærerne, Boethius og Priscianus, er kristne. Det viser hvordan denne skolen regnet all kunnskap og visdom, uansett kilde, til å være Guds visdom. Det var ingen konflikt med Bibelen, samme hva som var opphavet. Når Gud har skapt verden og naturen, kan det ikke bli konflikt med hva åpenbaringen, symbolisert med det midterste panelet, måtte si om verden.

Med et slikt syn på lærdom er det også forståelig hvorfor det var i klostrene at antikkens visdom ble bevart i de mange hundre årene fra Romerrikets fall og fram til Europas universiteter overtok, de fleste for øvrig startet ved pavelig dekret.

Denne enheten mellom Guds to åpenbaringer: i skriften og i naturen sto skolen i Chartres for i Europas middelalder, da grunnlaget for naturvitenskapen ble lagt. Det er et kraftfullt budskap til oss i dag også.