19 juli 2024

Thomas Aquinas' bønn før studium

Figur fra Pete Bowen
Ufattelige skaper,
du som i din rike visdom har utvalgt englenes kor
og gitt dem plass over alle himler i vidunderlig orden,
og som med den ypperste kunst har sammenføyet alle universets deler.

Måtte du, som er lysets og visdommens sanne kilde og høyeste opphav,
la en stråle av din klarhet skinne inn i mitt sinns mørke,
og drive bort syndens og uvitenhetens doble mørke som jeg ble født i.

Du som gjør spedbarns tunger veltalende,
lær min tunge og legg på mine lepper din velsignelses nåde.

Gi meg skarpsindighet til å forstå,
evne til å huske,
systematikk og letthet for å lære,
visdom til å tolke,
og rikelig nåde til å uttrykke meg.

Instruer min inngang,
veiled til fremgang,
og sett ditt segl på det ferdige verk.

Du som er sann Gud og sant menneske
og lever og hersker i evigheters evighet.
Amen.


En bønn av Thomas Aquinas (1225-1274) som brukte den som forberedelse for studier, for å skrive noe eller for å gi en preken.

Det er også min bønn.

Oversatt ved hjelp av kildene under og Chat GPT-4 Omni (UIO).

Kilder: