04 november 2022

Nei, ikke Pasteur

Kristne er så glad for å høre om kjente naturforskere som støtter den kristne troen at vi har lett for å falle for vandrehistorier og sitater som ikke lar seg spore tilbake til personen de sies å komme fra. 

Når jeg snakker om dette viser jeg noen ganger en liste over personer en skal være forsiktig med eller absolutt ikke skal tillegge en kristen tro. Den er vist her.  

Min liste nevner Louis Pasteur. En kan finne sitater som tillegges ham om at han knelte og ba, eller at han forklarer skaperverket med Gud, som regel uten kildehenvisning. Antageligvis fordi det ikke er noen god kilde.

Vi trenger å lære av ateisten Tim O'Neill som har startet web-siden "History for Atheists" der han advarer mot misbruk av historien. Hans liste over 13 myter er vel verdt å lese. Og så må kristne passe på ikke å falle for egne myter.

Society of Catholic Scientists har en liste over viktige katolske forskere. De har fem kriterier for å bli med på listen:
  1. Katolikk. Inkluder bare forskere der det finnes klare og pålitelige bevis for at de var troende og praktiserende katolikker
  2. Betydning. Inkluder bare forskere som har gitt viktige bidrag eller gjennombrudd
  3. Tilgjengelig. Forklar på en lett tilgjengelig måte hva som gjør hver av disse forskerne viktige i vitenskapens historie
  4. Kort. Gjør biografiene korte, lesbare og konsise (de har i gjennomsnitt omtrent 300 ord).
  5. Korrekt. Gjør biografiene historisk nøyaktige og balanserte
De har ikke med Pasteur i sin ellers lange liste.

Det franske Wikipedia har et avsnitt om Pasturs påståtte katolisisme der hans barn og barnebarn siteres. Det står bl.a. dette, i min oversettelse:

På slutten av 1800-tallet og i begynnelsen av 1900-tallet tilla katolsk apologetikk villig Pasteur utsagnet «Når man har studert grundig, vender man tilbake til troen til den bretonske bonden. Hvis jeg hadde studert enda mer, ville jeg hatt troen til den bretonske bondekvinnen»

I 1939 kom Louis Pasteur Vallery-Radot, barnebarn av Louis Pasteur, med denne erklæringen: "Min far passet alltid på, og min mor også, å si at Pasteur ikke var religiøs. Hvis du leser "La vie de Pasteur" (Pasteurs liv, biografi fra 1901), vil du se at faren min der snakker om spiritisme og ikke om Pasteurs katolisisme. Jeg husker godt min fars og min mors irritasjon da en prest på talerstolen tok seg friheten til å tilskrive ham dette utsagnet som han aldri sa: «Jeg har troen til den bretonske bonden». "(...) All litteraturen som er skrevet om den påståtte katolisismen til Pasteur er absolutt falsk".

Vi må være ærlige og redelige og ikke ta noen til inntekt for ting de ikke sto for. Det samme gjelder Einstein og Hoyle. Jeg har også tatt med den litt problematiske von Braun, som jo startet sin karriere med å tjene Hitler ved å lede utviklingen av hans rakettprogram.

Kilden til Pasteurs påståtte katolisisme og sitatet over kan være Knellers bok som opprinnelig kom på tysk i 1903, andreutgaven kom på engelsk i 1911. Den gjengir noe som antageligvis har versert som en vandrehistorie i over hundre år.


Kilder: